Nadja Evelina | Slaktkyrkan

fredag
Klockan
Artist: Nadja EvelinaDatum: fredag 15 novemberVenue: SlaktkyrkanInsläpp: 20.00Åldersgräns: 18+ år"Ett par album in i karriären framstår popfenomenet Nadja Evelina alltmer…
Läs mer...
konsertindieNadja Evelina

Biljetter och priser

Biljetter säljs via billetto
Biljettpris:250 kr

Slaktkyrkan

Stockholm

Slaktkyrkan
Styckmästargatan 10
12162 Stockholm

Om evenemanget

Artist: Nadja EvelinaDatum: fredag 15 novemberVenue: SlaktkyrkanInsläpp: 20.00Åldersgräns: 18+ år"Ett par album in i karriären framstår popfenomenet Nadja Evelina alltmer som en av våra starkaste textförfattare just nu. Vardagsbetraktelser och det specifika, platsbundna, har blivit hennes signum - även när brusten kärlek och sena nätter varit den fond berättelserna spelas upp mot. Helheten har förmedlats i form av vibrerande, rak och exakt indiepop på svenska där magnetismen i kontakten mellan lyssnare och artist drivit förhållandet framåt. På kommande, tredje albumet, finns både viljan att utforska nya territorier - Nadja kallar det själv ”en mer fri lekfullhet” - och en funnen insikt kring att hon har växt upp, med det analytiska, lite ovanifrånperspektiv, på sig själv som kommer därav. Låter det komplicerat? I grund och botten möter vi trots allt fortfarande en artist som inte förlorat någonting av sin knivskarpa melodiskärpa och förmågan att förvandla tre enkla ackord till popperfektion. Texterna har alltid varit centrala i Nadja Evelinas artistskap, ofta skrivna utifrån djupt personliga erfarenheter där dåtiden får ett slags tillbakablickandets skimmer. ”Jag är ju ändå en evig nostalgiker och känner typ att min förra platta [”Aska, glitter och annat som försvinner med vinden”, 2021] var full av nostalgi. Inför de nya låtarna kände jag mig ganska klar med att blicka tillbaka. Jag ville försöka vara lite mer i nutiden, eller i alla fall berätta mer ur nutidens perspektiv. Sen så tycker jag att det är kul att använda många specifika detaljbeskrivningar. Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men att i det specifika så finns den största igenkänningen. Man vill inte att låten ska vara som en skalad gran bara, men allt behöver inte vara helt sant heller. Hellre att det är en bra historia än att det är en exakt återgivning.”