MENY

Stäng Om du inte hittar din stad eller ort här kan du söka efter den med hjälp av sökrutan ovanför

Sveriges största städer
Stockholm Göteborg Malmö Uppsala Västerås Örebro Linköping
Norrbotten Luleå Piteå Boden Västernorrland Sundsvall Örnsköldsvik Härnösand Värmland Karlstad Kristinehamn Arvika Uppsala Uppsala Enköping Bålsta Östergötland Linköping Norrköping Motala Kalmar Kalmar Västervik Oskarshamn Kronoberg Växjö Ljungby Älmhult
Västerbotten Umeå Skellefteå Lycksele Gävleborg Gävle Sandviken Hudiksvall Örebro Örebro Karlskoga Kumla Stockholm Stockholm Södertälje Täby Västra Götaland Göteborg Borås Trollhättan Gotland Evenemang på Gotland Blekinge Karlskrona Karlshamn Ronneby
Jämtland Östersund Strömsund Sveg Dalarna Borlänge Falun Avesta Västmanland Västerås Köping Sala Södermanland Eskilstuna Nyköping Katrineholm Jönköping Jönköping Värnamo Växjö Halland Halmstad Varberg Falkenberg Skåne Malmö Helsingborg Lund

Stäng listan med städer och län

Ein deutsches Requiem-" ett requiem för de levande

2016-11-13, kl 18:00

Biljetter & priser

Söndag 13 Nov, kl 18:00


Västra Kyrkogatan
Västerås

Från 170 kr

Köp biljett hos Ticketmaster

Västerås domkyrkas motettkör Mariakören Sofia Niklasson sopran n.n. bas David Wijkman, bas Stockholms Bachsällskap Katarina Bengtsson Dennis konsertmästare Johan Hammarström dirigent.

-?Han har kommit, den unge man, vid vars vagga gracer och hjältar hållit vakt. Hans namn är Johannes Brahms-?, skrev Schumann i en uppmärksammad artikel. Johannes Brahms, nyss fyllda 20 år, åkte på en längre konsertturné och mötte under resan Robert Schumann, som var i slutet av sin levnad. Denne fick ta del av några av Brahms kompositioner och blev mycket förtjust! När Schumann dog 1856 fann Brahms utkast till Ein deutsches requiem bland dennes efterlämnade papper och önskade förverkliga dessa skisser, säkert som en hyllning till Schumann. Året därpå tog han första steget genom att, av den ursprungliga långsamma satsen i det som skulle bli första pianokonserten, utforma ett körstycke som skulle bli första delen i hans requiem. Några år senare hade en fyrdelad kantat byggts kring denna sats, som senare blev requiets andra sats. 1865 avled Brahms mor, och förlusten, som han tog mycket hårt, gav verket ny aktualitet. Innan årets slut hade han skrivit klart sitt Requiem. Långfredagen 1868 dirigerade Brahms själv verket i Bremens domkyrka och Clara Schumann överraskade Brahms med sin närvaro i kyrkan. Publikreaktionen var efter konserten mycket positiv. De flesta trodde nu att detta var verkets slutgiltiga version, men Brahms skrev efteråt till sats nr 5, som har kommit att upplevas som verkets centrum. Sopransolisten sjunger här -?Som en mor tröstar sitt barn ...-? och Brahms ville säkert hedra minnet av sin avlidna mor med denna kompletterande sats. När verket i färdig form nådde Wien 1871 var succén ett faktum. Brahms ansågs nu vara en av de stora kompositörerna, i musikkretsar talade man om honom och verket blev en av hans allra största framgångar. Att Brahms kallar verket -?en tysk dödsmässa-? har inget med tysk nationalism att göra. Brahms skriver till organisten i Bremen, som anmärkt på att det inte finns någon text om Kristi uppståndelse: -?Jag skall bekänna, att jag gladeligen skulle ha uteslutit -?deutsches-? och ersatt det med -?mänskligt-?-?. När Brahms använde det tyska språket i stället för latinet, innebar det att han inte använde sig av den traditionella katolska dödsmässans text, utan gick sin egen väg och sammanställde ord ur Luthers tyska bibel utan någon tanke på liturgi. Brahms var väl insatt i Luthers bibel och texten är ett urval av texter från psaltaren, profeterna, epistlarna och uppenbarelseboken. De latinska dödsmässorna har ofta ställt den skräckfyllda skildringen av domedagen i centrum, men hos Brahms finns inte någon sådan sats. Brahms skildrar i stället den yttersta dagen som en glädjefest i sjätte satsen. Här finns vissheten om själarnas uppståndelse och den slutgiltiga frälsningen: -?Döden är uppslukad och segern är vunnen. Död, var är din seger? Död, var är din udd?-?. Hela verket genomstrålas av kompositörens inspiration och religiositet som talar till oss ur denna mycket personliga musik. Brahms Ein deutsches requiem är utan tvekan ett av körlitteraturens mest älskade verk. Musiken, många gånger inspirerad av Schütz och Bachs stora körsatser, tillsammans med de personligt valda texterna, talar till oss på många plan genom en innerlig och allmänmänsklig tro på livet och glädjen.

Konsertlängd 1 h & 15 min.

Insläpp kl 17.00.

Barn upp till 12 år betalar 10 kr & biljetten kan endast köpas på Västerås turistbyrå.

Rullstolsplatser bokas via Västerås turistbyrå, begränsat antal platser.

Hitta till Ein deutsches Requiem-" ett requiem för de levande